Ο Πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα εόρτασε την Εθνική Επέτειο της Πατρίδας του με τους Αθηναίους φίλους του σε μια μεγαλόπρεπη δεξίωση σε πολυτελές ξενοδοχείο του κλεινού μας άστεως το βράδυ της 28ης Μαϊου 2025.
11-6-2025
Στο εμβληματικό ξενοδοχείο “Μεγάλη Βρετανία” μες στην καρδιά της μεγαλούπολης, το σούρουπο της Τετάρτης 28 Μαϊου, οι Αζέροι Διπλωμάτες ντυμένοι στα επίσημά τους και με τον ευγενέστατο Πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν με το επιβλητικό αρχοντικό παράστημά του, μας ανέμεναν στο Ballroom για να χαρούμε μαζί τους εορτάζοντας την σπουδαία Εθνική Ημέρα για τη χώρα τους.

φωτ.Ο Πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν κ. Arif Mammadov
Το παρών στην αζέρικη Εορτή έδωσαν όλοι σχεδόν οι Πρέσβεις των ξένων χωρών στην Αθήνα, Υψηλόβαθμοι Διπλωμάτες του Υπουργείου Εξωτερικών, Προσωπικότητες της Πολιτικής, του Επιχειρείν, των Γραμμάτων και των Τεχνών.

φωτ. Ο Αζε΄ρος Πρέσβης κατά την ομιλία του


Όπως, έχουμε γράψει πολλές φορές, οι πρεσβευτικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται βάσει του εθιμοτυπικού και ξεκινούν με την ανάκρουση των Εθνικών Ύμνων της χώρας που παραθέτει τη δεξίωση και της Ελλάδος.


φωτ.από την δεξίωση
Τον Εθνικό Ύμνο του Αζερμπαϊτζάν τον είχαμε ξανακούσει. Όμως, δεν τον είχαμε καλοπροσέξει, παρά το γεγονός ότι διαθέτουμε μουσικές γνώσεις γιατί έχουμε περάσει χρόνια στα ωδεία.
Εκείνη την εορταστική βραδιά, στο άκουσμα του αζέρικου Ύμνου δώσαμε πιο πολύ προσοχή στο υποβλητικό του κρεσέντο και συνειδητοποιήσαμε ότι πρόκειται για ένα μουσικό αριστούργημα που θυμίζει όπερα. Μάλιστα, όταν επιστρέψαμε στο Diplomatic Point, το ερευνήσαμε λιγάκι και μάθαμε ότι η μουσική σύνθεση ήταν έργο του πατέρα της κλασικής μουσικής του Αζερμπαϊτζάν, του μεγάλου μουσουργού Uzeyir Hajibeyov και με μια γρήγορη διαδικτυακή αναζήτηση βρήκαμε μια ωραία εκτέλεση του εν λόγω Ύμνου (πατήστε εδώ).
Αν και δεν γνωρίζουμε την αζέρικη γλώσσα, από τις πολλές φορές που το ακούσαμε αργότερα μάθαμε τους στίχους πλέον σχεδόν απ΄ έξω.

φωτ. Ο Πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν με τον ΓΓ ΔΟΣΕ κ. Δημήτρη Σκάλκο

φωτ. Από δεξιά, ο Πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν με τον κ. Μιχαλόπουλο εκ του Υπουργείου Εξωτερικών
Με το πέρας των Εθνικών Ύμνων ο Πρέσβης κ. Arif Mammadov, απευθυνόμενος στους προσκεκλημένους αναφέρθηκε ιστορικά στο Σύνταγμα της χώρας και την Ανεξαρτησία της, στις πολιτικές αλλαγές και τις εξελίξεις μέχρι να διαμορφώσουν τα γεγονότα το σύγχρονο πολιτικό σκηνικό.
Επιπροσθέτως, δεν παρέλειψε να κάνει μνεία στο COP 29, την Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή που διεξήχθη στην πρωτεύουσα Baku, το περιβάλλον, τις μεταβολές που έχουν συντελεστεί στη χώρα, στις συνεργασίες με άλλα κράτη γειτονικά και ευρύτερα, στις πλουτοπαραγωγικές πηγές, στις συνεργασίες στον ενεργειακό τομέα και βεβαίως, στην μεγάλη αζέρικη Εορτή που ελάμβανε χώρα στην Αθήνα.
Λίγο πριν ολοκληρώσει την ομιλία του ο Πρέσβης απευθύνθηκε στη μητρική του γλώσσα τα αζέρικα καθώς ανάμεσα στους καλεσμένους ήταν και μέλη της αζερικής παροικίας που διαμένουν στην Ελλάδα.

φωτ. Ο Πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν με τον Πρέσβη της Ουγγαρίας

φωτ. από αριστερά, ο Πρέσβης της Παλαιστίνης, ο Πρέσβης του Πακιστάν, ο Πρέσβης του Μαρόκου και δεξιά ο κ. Δρούγος

φωτ. από αριστερά, ο Πρέσβης της Κούβας, στο μέσον ο κ. Αθανάσιος Δρούγος και από δεξιά ο Πρέσβης του Ιράν
Εν συνεχεία, υπό τους μελωδικούς ήχους μουσικής οι τυχεροί προσκεκλημένοι είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις λιχουδιές που προσφέρει η αζέρικη μαγειρική.


φωτ. αριστερά, ο Πρέσβης της Βραζιλίας με τον κ. Δρούγο, δεξιά ο Πρέσβης της Αργεντινής με τον κ. Δρούγο
Παράλληλα, προβαλλόταν εντυπωσιακό βίντεο επί της μεγάλης οθόνης με τις ομορφιές του Αζερμπαϊτζάν. Πλάνα από τις μεγάλες πόλεις, την ύπαιθρο, την πολιτική ζωή της χώρας, τον αθλητισμό, τον πολιτισμό, την γαστρονομία, την παραδοσιακή τέχνη, τα μνημεία, τις τεχνολογικές εξελίξεις, την αγροτική παραγωγή, όλα μαζί όμορφα αλληλένδετα, μας μετέφεραν με τρόπο μαγικό από την «Μεγάλη Βρετανία» … της Αθήνας μέχρι τον Καύκασο και από εκεί στην Κασπία Θάλασσα. Σημειώνεται, ότι στο χωλ έξωθεν της κύριας αίθουσας της δεξίωσης υπήρχε για κάθε ενδιαφερόμενο και το περιοδικό IRS με πληροφορίες για το Αζερμπαϊτζάν.

φωτ. από δεξιά, ο κ. Mammadov με τον κ. Aslansoy

φωτ. από δεξιά, ο Πρέσβης της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης με τον κ. Δρούγο
Ο Πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν, αν και ήταν ο πιο περιζήτητος τζέντλεμαν στο μεγάλο Ballroom, όλο το βράδυ, από τους καλεσμένους του για να τον χαιρετήσουν, να τον ευχαριστήσουν για την πρόσκληση στην εκδήλωση και να του ευχηθούν για την Εθνική Εορτή της χώρας του, ψάχναμε και εμείς να βρούμε την κατάλληλη στιγμή που θα μπορούσαμε να μιλήσουμε μαζί του και τελικά τα καταφέραμε.

φωτ. το προσωπικό της Πρεσβείας σε αναμνηστική φωτογραφία
Με την ευγένεια που πάντα τον διακρίνει, ο Αζέρος Πρέσβης κ. Arif Mammadov, μιλώντας μας για την μεγάλη Εθνική Εορτή του Αζερμπαϊτζάν μας επεσήμανε: “Είναι η πιο σπουδαία μέρα στην ιστορία της χώρας μου. Πριν 107 χρόνια στις 28 Μαϊου το 1918 οι ηγέτες του Αζερμπαϊτζάν εγκαθίδρυσαν τη Δημοκρατία του Αζερμπαϊτζάν.
Ήταν η πρώτη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία στη Μουσουλμανική Ανατολή. Ήταν πολύ προοδευτική χώρα γιατί εκείνη την εποχή έδωσε το δικαίωμα ψήφου στις γυναίκες. Ήταν πιο μπροστά από πολλές δυτικές χώρες και αυτό δίνει μια εικόνα για το πόσο δημοκρατική ήταν. Αν και αυτός ο θεσμός δηλαδή η Κοινοβουλευτική Δημοκρατία δεν κράτησε πολύ καιρό, μόνο 23 μήνες, μέσα από το καθεστώς παραδόσεων, προετοίμασε το έδαφος για ένα μελλοντικό ανεξάρτητο Αζερμπαϊτζάν.”
Αναφορικά με τον κομβικό ρόλο του Αζερμπαϊτζάν σε μια εποχή μεγάλων απαιτήσεων σε ενέργεια ο έμπειρος Αζέρος Διπλωμάτης μας τόνισε: “Το Αζερμπαϊτζάν αποτελεί έναν πολύ σπουδαίο παράγοντα που συνεισφέρει στην ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια γιατί είναι διάδρομος φυσικού αερίου. Στην πραγματικότητα περνάει μέσα από την Ελλάδα συνεπώς όταν μιλάμε για συνεργασία έχουμε την ήδη την ενεργειακή συνεργασία με την Ελλάδα. Είμαστε οι προμηθευτές αερίου από τον συγκεκριμένο διάδρομο φυσικό αερίου και η Ελλάδα είναι πολύ σημαντική ως χώρα μέσω της οποίας γίνεται η διέλευση. Επίσης, η Ελλάδα παίρνει το 18% του φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν συνεπώς η συνεργασία μας είναι εξαιρετική.
Το 2020 με υπογράψαμε μια συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση να επεκτείνουμε τον όγκο του εξαγόμενου φυσικού αερίου προς τις ευρωπαϊκές χώρες και εργαζόμαστε σε αυτή την κατεύθυνση. Χρειαζόμαστε μόνο επενδύσεις για να επεκτείνουμε τη χωρητικότητα τον αγωγών και όταν αυτό θα είναι εφικτό, θα εξάγεται η διπλάσια από την τρέχουσα σε όγκο ποσότητα φυσικού αερίου προς τις ευρωπαϊκές χώρες. Σας διαβεβαιώ ότι το Αζερμπαϊτζάν είναι αξιόπιστος συνεργάτης για την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ότι αφορά την ενέργεια.”
Σχετικά με τις διμερείς σχέσεις με την Ελλάδα ο κ. Mammadov υπογράμμισε: “Όσον αφορά τις διμερείς μας σχέσεις με την Ελλάδα καθώς γιορτάζουμε την Ημέρα Ανεξαρτησίας εδώ στην Αθήνα, είμαι περήφανος για τα επιτεύγματα και το άνοιγμα στην εξέλιξη της συνεργασίας μας, ανάμεσα στο Αζερμπαϊτζάν και την Ελλάδα.
Την περασμένη χρονιά είχαμε επαφές υψηλόβαθμων αξιωματούχων ανάμεσα στις χώρες μας, επισκέψεις Υφυπουργών Εξωτερικών και άλλες υψηλές επαφές, συναντήσεις και συνεργασίες και βεβαίως την επίσκεψη του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στο Μπακού για την COP 29 (-Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή). Στο Μπακού οι ηγέτες των χωρών μας είχαν μια πολύ φιλική και εποικοδομητική συνάντηση που προετοίμασε το έδαφος για περαιτέρω συνεργασίες αργότερα.
Αυτές οι πρόσφατες εξελίξεις δείχνουν πως και από τις δυο πλευρές υπάρχουν καλές προοπτικές για να διευρυνθούν οι σχέσεις μας αλλά και για μελλοντικές συνεργασίες.
Εύχομαι να συνεχίσουμε σε αυτήν την πορεία και στο κοντινό μέλλον γιατί είμαστε πολύ ανοιχτοί και πιστεύουμε στο διάλογο, πιστεύουμε στην αμοιβαία επωφελή συνεργασία και ευελπιστούμε να επεκτείνουμε την συνεργασία μας με την Ελλάδα πέρα και από τον τομέα της ενέργειας.”
Αφού ευχαριστήσαμε τον κ. Arif Mammadov για όσα μας είπε, ευχηθήκαμε χρόνια πολλά και καλά στον λαό του Αζερμπαϊτζάν για την Εθνική Εορτή, ευχαριστήσαμε για την πρόσκλησή μας στην εκδήλωση και καληνυχτώντας άπαντες αποχωρήσαμε από το μέγαρο της Grande Bretagne.


Στην επιστροφή μας για την έδρα μας, σιγοψιθυρίζαμε τον υπέροχο Εθνικό Ύμνο του Αζερμπαϊτζάν….
“Αζερμπαϊτζάν, Αζερμπαϊτζάν, Αζερμπαϊτζάν!!!” Τι να λέμε… μουσικό αριστούργημα!!!
Επιμέλεια: Συντακτική Ομάδα Diplomatic Point
